donderdag 13 november 2014

Spinnerij Amsterdam

Vanavond komen we weer bijeen: De Spinnerij Amsterdam bestaat uit een aantal enthousiaste spinners en spinsters in Amsterdam. We zijn een paar jaar geleden als proef begonnen. Ik had een paar mensen spinnen geleerd die nog een keer wilde komen spinnen. Toen heb ik op een vrijdagmiddag al die mensen bij elkaar gebracht. Het bleek een succes en we besloten dat vaker te doen. We brainstormden over een naam, we sloten ons aan bij de Landelijke Spingroep, de middag werd verruild voor de avond en er kwamen meer aanmeldingen.

We komen niet alleen uit Amsterdam. Ook uit Amstelveen, Hilversum, Zaandam, Rotterdam komen mensen die het gezellig vinden om eens in de maand samen te spinnen. Er wordt over van alles en nog wat verteld, informatie uitgewisseld, nieuwtjes gedeeld. Natuurlijk wordt er veel gepraat over handwerken in het algemeen en spinnen in het  bijzonder. We showen werk, overleggen hoe we het beste een probleem kunnen aanpakken, we leren elkaar nieuwe technieken, geven elkaar advies en laten elkaar aparte dingen zien zoals de Mini Tiss (zie een vorig item), een knoopsgatenschaartje, een mininaaimachine, een square loom. Ook de nieuwste ontwikkelingen en snufjes (en spinnewielen) worden uitgevoerd besproken en we lenen elkaars gereedschappen. En zoals het in Amsterdam  gaat: vrijheid blijheid. Geen verplichtingen, je komt als je kunt.

We spinnen bij iemand thuis, in de woonkamer, tussenkamer, alkoof, keuken, tuin, waar er maar plek is. Toen iemand ziek werd hebben we bij haar in haar grachtenpand  gesponnen, dat gaf wel extra cachet. Maar ook in een huisje in de Jordaan (smalle trappen op met je spinnewiel!) , in een huis van de schooltuinenmeester in een park, in een nieuwbouw huis en in mijn huis uit 1900 met tuin waar het in de zomer heerlijk spinnen is. Mijn katten kijken er ook altijd naar uit en helpen natuurlijk een handje mee met spinnen.

Ook spinnen wij bij evenementen,  zo zijn we naar de Nationale Breidag geweest in Hoofddorp en zijn we te vinden op het Bredeweg festival met Koninginnedag /Koningsdag. We gaan gezamenlijk naar wol markten en fairs, maken uitstapjes naar tentoonstellingen, etc.

Vanavond komen ze bij mij. Mijn schoonmoeder komt ook, ze heeft een vilt vraagje die ik niet kan beantwoorden. Ook komt er iemand experimenteren met core spinning. Ik krijg er altijd enorm veel energie van en inspiratie. Dus het hele weekend ben ik weer druk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten