woensdag 11 maart 2015

Lente-Verven

Ja, de lente is er weer. Ik merk dat niet alleen aan de katten die "wild" gaan rennen, aan het aantal verzoeken om op lentefeesten, schapenscheer evenementen, groenfestivals en dergelijk te komen spinnen,  maar ook aan mijn lust om wol te verven. Een nieuwe lente, een nieuwe kleur. Gedroogde planten, jonge scheuten, snoeiafval,  het is er nu ineens in ruime mate voor hande.  

Ik had in de herfst al wol geverfd met snoeiafval van de liguster. Prachtige  lichtgele kleur geworden. Daar ben ik net mee aan het spinnen. Geen foto want die doet de kleur geen recht aan. Hoe mooi de kleur ook is om daar een trui of iets dergelijks van te breien is tamelijk saai dus wil ik de wol gaan twijnen met een groene tegendraad. Ik had nog in de koelkast flessen ingekookte heide verf staan, daar heb ik jonge scheuten van laurierkers bij gedaan. Het ruikt heel apart , iets zoetig kruidig, het doet me ergens aan denken maar ik weet niet waaraan.

Eerst heb ik natuurlijk de wol gebeitst met aluin en wijnsteenzuur. Daarna de heide verf met wat scheuten laurierkers in de pan gedaan. De bladeren heb ik kriskras door de wol gelegd om "vlekken" te krijgen en dat is gelukt. Nu nog spinnen...
  

Heide-laurierkers wol

Geen opmerkingen:

Een reactie posten